Eseje

Będę tu pisał o studyjnym „stolikowym” advertorialu i edytorialu. Ponieważ nie każdy zna te pojęcia – najkrócej mówiąc to zdjęcia wykorzystane przez redakcję do ilustracji artykułów. Jeśli zdjęcie jest nie obrendowane to edytorial. „Dziwnym” zbiegiem okoliczności przeważnie jednak są to bardzo konkretne przedmioty z jeszcze konkretniejszymi markami i wtedy mówimy o advertorialu. W kolejnych tekstach napiszę coś o tym jak odróżnia się to realizacyjnie od trzeciego składnika wizualnego czyli fotografii reklamowej i innych ciekawych uwarunkowaniach. Postaram się aby każdy tekst miał dokładną myśl przewodnią. Zakładam, że będą ilustrowane moimi (gotowymi) realizacjami plus ewentualnie projektami-szkicami przygotowanymi przez redakcję.

Pierwsze teksty przeniosłem z forum fotograficznego gdzie pierwotnie zostały zamieszczone. Często zostały rozbudowane i przeredagowane – siłą rzeczy musiałem je też zmienić ze względu na dyskusję jaka się odbywała. Jakkolwiek w blogu wyłączyłem możliwość dodawania komentarzy (bo musiałbym zacząć go bez przerwy monitorować) to jednak bardzo zależy mi na Waszych opiniach czy pytaniach – będę odpowiadał po prostu w następnych tekstach. Miłej lektury

Czasomierze na różne pory dnia

Czasomierze na różne pory dnia

Czasomierze... Przez jakieś kosmiczne niedopatrzenie na moim blogu nie znalazły się dotąd te podstawowe przedmioty męskiej biżuterii. A mam naprawdę sporo takich (advertorialowych) realizacji. Temat ten nie jest łatwy z paru powodów. Przede wszystkim producenci...

Semiotyka w fotografii

Semiotyka w fotografii

Temat ten już się wcześniej przewijał. To troszkę mój konik - synteza obrazu tak aby stał się znakiem. To co w takiej grafice jest łatwe (w zasadzie automatycznie) - na zdjęciach wymaga wysiłku. Po prostu fotografia jest strasznie gadatliwa.  Produkuje faktury, tworzy...

W perspektywie kompozycji grupowych

W perspektywie kompozycji grupowych

W perspektywie kompozycji grupowych Dzisiaj opiszę bardzo sympatyczną realizację gdzie praca fotografa stała się solidną trampoliną dla grafika. Realizacja ma trzy typowe wymiary fotograficzne: perspektywę, kolor i kompozycję. I mimo braku jakiegoś ciekawego...

Trochę o harmonii kolorystycznej

Trochę o harmonii kolorystycznej

Trochę o harmonii kolorystycznej Poprzedni tekst (a w szczególności dyskusja na forum) uzmysłowiły mi, że warto zająć się jeszcze jednym aspektem, który dotąd omijałem. Kolor. Trochę przez fotografów traktowany jako "właściwość" przedmiotu.  Czyli sprawa na którą nie...

Jak sobie radzić z wieloelementowymi kompozycjami. Esej 3

Jak sobie radzić z wieloelementowymi kompozycjami. Esej 3

Jak sobie radzić z wieloelementowymi kompozycjami. Esej 3 Pierwsze dwie części były o poszukiwaniu harmonii poprzez odpowiednie zestawienie przedmiotów (niejako upodabniające je) lub nadanie wspólnego charakteru oświetleniem. Dzisiaj zadanie jest bardziej karkołomne...

Smaki Dolnego Śląska cz2

Smaki Dolnego Śląska cz2

Z notatnika fotografa - wiele pieczeni na jednym ogniu Pociągnę wątek fotografii kulinarnej. Z poprzedniej części wiecie już, że przesłanką za białym tłem była chęć designerskiego projektowania przestrzeni. Kłania się tutaj moja praca dla wydawców czasopism -...

Smaki Dolnego Śląska cz1

Smaki Dolnego Śląska cz1

Z notatnika fotografa - koncepcja wizualna Smaków Dzisiaj zmierzę się z najobszerniejszym tematem jaki dotąd w swojej pracy zawodowej zrobiłem czyli "Smakami Dolnego Śląska". Album, na przykładzie którego opowiem o kształtowaniu "fotograficznej" strony marki, jest...

Od „jak” do „dlaczego tak”

Od „jak” do „dlaczego tak”

Od "jak" do "dlaczego tak" Pierwsze pytanie to chyba jest chyba tym najczęściej zadawanym na różnych forach. To drugie pada o wiele rzadziej. Tymczasem to jest ono znacznie istotniejsze. Nie da się jednak ukryć, że w początkowej fazie rozwoju fotografa pytanie "jak"...

Fotograficzne kody wizualne cz 4

Fotograficzne kody wizualne cz 4

FOTOGRAFICZNE KODY WIZUALNE CZ 4 Ten przykład mocno wybiega poza advertorial (a także fotografię studyjną) o której tutaj głównie piszę. Ale to jest jeden z najważniejszych moich projektów w życiu a do tego widać na nim jak można stworzyć spójny system fotograficznej...

Fotograficzne kody wizualne cz 3

Fotograficzne kody wizualne cz 3

Fotograficzne kody wizualne cz 3 Fotograficzno-graficzny SIW z serduszkami To kolejna praca do której mam wielki sentyment a i też przekonanie, że zrobiłem kawałek dobrej roboty. Sytuacja była krańcowo inna od poprzedniej. Klient z segmentu "wrażliwego", niewielki...

Fotograficzne kody wizualne cz 2

Fotograficzne kody wizualne cz 2

Fotograficzne kody wizualne cz 2 Dzisiaj opowiem o pracy sprzed ponad 20 lat. To jedno z moich (nie tylko moje) większych osiągnięć i tym przyjemniej będzie powspominać. Z potrzebnego tła - pracowaliśmy dla Polaru - polskiego producenta agd. Z badań wiadomo było, że...

Fotograficzne kody wizualne cz 1

Fotograficzne kody wizualne cz 1

Fotograficzne kody wizualne cz 1 Nie wiem jak odczytujecie moją pisaninę ale być może jednak wychodzi w niej to co wydaje mi się istotne. A są to dla mnie takie sprawy jak oryginalność - świeżość, jakieś napięcie-ruch-emocja, kultura plastyczna - wizualizm. To...

Wzór na podeszwie

Wzór na podeszwie

Wzór na podeszwie Dzisiaj będzie taka epigońska robota. Tematem były podeszwy butów do chodzenia (czyli tych co nie tylko wyglądają). Za wzór dostałem taką realizację.   Koncepcja bardzo trafiona. But od spodu - proste i piękne, woda bo buty odporne. W takiej...

Dym jako wygodne narzędzie

Dym jako wygodne narzędzie

Dym w roli głównej i dym statysta W zasadzie nie planowałem tego tekstu. Wyszedł mi niejako przy okazji naszych rozmów na forum. Na początek taka realizacja. Podobnie jak w zdjęciu o którym dyskutowaliśmy dym/para jest tutaj głównym graczem. Animizuje a nawet...

Taksonomia grupowej advertarialowej fotografii kosmetycznej cz6

Taksonomia grupowej advertarialowej fotografii kosmetycznej cz6

Jak szukać inspiracji... czyli przychodzi fotograf do poety Na początku poproszę o wyrozumiałość, nie jestem zawodowym (ani amatorskim) lingwistą, o stylistyce czytałem o tyle o ile. Nie mniej chcąc zmierzyć się z fotografią jako sposobem komunikowania muszę czasem...

Taksonomia grupowej advertarialowej fotografii kosmetycznej cz5

Taksonomia grupowej advertarialowej fotografii kosmetycznej cz5

Przychodzi poeta do fotografa a przy okazji jak chronić tyłek Troszkę wdepnąłem w te "grupowe" kosmetyki - obszar jest większy niż zakładałem. Z drugiej strony jest jakaś korzyść z systematycznego przerobienia zagadnienia bo daje to pojęcie o tym jak można podchodzić...

Taksonomia grupowej advertarialowej fotografii kosmetycznej cz4

Taksonomia grupowej advertarialowej fotografii kosmetycznej cz4

Lanie wody a przy okazji - jak uniknąć kosztów aranżacji Najczęstsze (i najprostsze) rozwiązania stosowane przy fotografowaniu grupowym kosmetyków już chyba omówiłem. Coraz bardziej wkraczamy na mniej wyeksploatowane a przede wszystkim mniej oczywiste obszary....

Taksonomia grupowej advertarialowej fotografii kosmetycznej cz3

Taksonomia grupowej advertarialowej fotografii kosmetycznej cz3

Układanki z góry a przy okazji - swoboda kompozycji Kolejnym wygodnym sposobem na pokazywanie grup kosmetyków jest położenie ich na odpowiednim tle i sfotografowanie pod kątem prostym. Ta metoda ma szczególne zastosowanie przy kosmetykach pielęgnacyjnych. Z reguły są...

Taksonomia grupowej advertarialowej fotografii kosmetycznej cz2

Taksonomia grupowej advertarialowej fotografii kosmetycznej cz2

Szklane półki - czyli łazienka w domyśle a przy okazji - wygoda realizacyjna jest ważna Niby to też grupówki ale na tyle specyficzne, ze warte osobnego sklasyfikowania. To bardzo wdzięczny pomysł. Raz, że dowiązuje do naszych codziennych doświadczeń ale przede...

Taksonomia grupowej advertarialowej fotografii kosmetycznej cz1

Taksonomia grupowej advertarialowej fotografii kosmetycznej cz1

Pociągnę wątek perfumowy ale jak zawsze będzie to pretekst aby popatrzeć na fotografowanie szerzej. Na początek dokonam taksonomii Advertorialowej Fotografii Kosmetycznej. Dzisiaj część pierwsza. Grupówki - zbiory ładnych przedmiotów. A przy okazji - czy...

Noże w garść

Noże w garść

Przeważnie pokazuje tutaj realizacje retuszowane ale z "1-go strzału". Jestem pod tym względem raczej anachroniczny. Po trosze wynika to z wygody. Przeważnie łatwiej jest mi osiągnąć efekt na planie i ocenię od razu wynik końcowy. Po drugie w montażach częstokroć...

Jak sobie radzić z wieloelementowymi kompozycjami. Esej 2.

Jak sobie radzić z wieloelementowymi kompozycjami. Esej 2.

Jak sobie radzić z wieloelementowymi kompozycjami. Esej 2. Jest znakomita okazja aby kontynuując zapachowe peregrynacje zahaczyć o wieloelementowe kompozycje i znów zmierzyć z tematem co go zadał 90s. Przypomnę, że pierwszy tekst był o poszukiwaniu harmonii. Czyli...

Fotografia jako proces cz III

Fotografia jako proces cz III

Dalsze męczenie konia czyli metodologiczne rozważania* * tekst jest przeznaczony dla dociekliwych i to najlepiej ze praktyką studyjną, jest kontynuacją tematu z marca 2017   http://jurewicz.eu/fotografia-jako-proces-czii/ Znów postaram się zająć kwestiami istotnymi w...

Buty z membraną

Buty z membraną

Buty z membraną - kolejny Zdziś Okres karencji właśnie mija wrzucam więc nowe foty. Tematem miały być wodoodporne buty trekkingowe. Redakcja zaproponowała mi aby wykorzystać piękne gotowe rozbryzgi ze stocków i zrobić jakiś efektowny montaż. Na szczęście udało mi...

Robota Zdzisia(j). Dozwolone od lat 18-tu

Robota Zdzisia(j). Dozwolone od lat 18-tu

Wychodzi mi, że to chyba mój 13 tekst w tym wątku* więc będzie coś specjalnego. Zdjęcie jest całkiem świeże (akurat minął okres karencji). Jak będą takie jeszcze ciepłe foty to będę je oznaczał jako robotę Zdzisia(j). * w blogu jest inna numeracja i tutaj jest numer...

Składana końcówka Luny czy zasługuje na nazwę BD?

Składana końcówka Luny czy zasługuje na nazwę BD?

Składany BD - pic czy fotomontaż? Uwaga - tekst jest techniczny. Napisałem go dla potencjalnych użytkowników tej końcówki. Nie pasuje to zbytnio do zasadniczej tematyki bloga ale... na razie nie mam go gdzie wrzucić. Być może kiedyś dorobię jakiś inny blok tematyczny...

Jak sobie radzić z wieloelementowymi kompozycjami. Esej 1

Jak sobie radzić z wieloelementowymi kompozycjami. Esej 1

Jak sobie radzić z wieloelementowymi kompozycjami. Esej 1. Dzisiaj będzie o całkiem świeżej realizacji. W tle głowy mam cały czas temat o wieloelementowych fotach co mi go zadał 90s. Postanowiłem, upiec dwie pieczenie przy jednym ognisku i napisać jeden o kulisach...

Między przedmiotowością a opowiadaniem

Między przedmiotowością a opowiadaniem

między przedmiotowością a opowiadaniem    To kolejny tekst, który powstał na bazie dyskusji na forum nikoniarze.pl   Zostałem poproszony o ocenę poniższego zdjęcia. Autor Jakub Pyrdek (inne foty na https://www.flickr.com/photos/90s/ ) Napisałem To bardzo...

Kosmiczne update

Kosmiczne update

Zaplątały mi się jeszcze dwa zdjęcia co nie do końca pasowały do poprzedniego tekstu ale są z podobnej bajki. Pierwszy to pomysł na pokazanie zestawu gadżetów dla gracza. Parę zwyczajnych, banalnych przedmiotów a zamiast tego mamy wizję kosmicznego kokpitu i kosmosu....

Z nutką szaleństwa w tle

Z nutką szaleństwa w tle

O zaletach pracy w zespole czyli o tym, że czasem można się zdziwić Jak już pewnie zauważyliście z pewnej odległości znaczna część advertorialowych produkcji jest przewidywalna i powtarzalna. Skojarzenia, użyte metody pokazywania można podzielić na jakieś główne nurty...

Szpilki na tapecie

Szpilki na tapecie

Dzisiejszy (no tak prawdę powiedziawszy trochę przeleżały) Zdziś to będzie zdjęcie z "normy zakładowej". Taka konwencja, w różnych odmianach, powtarza się w advertorialu dość często. Nie ma w tym nic dziwnego bo ma sporo zalet - wszystkie buty na zdjęciu są jednakowej...

Miedzy Semiotyką a Fotografią

Miedzy Semiotyką a Fotografią

To już trzeci* semiotyczny temat, o którym piszę - widać fotografię traktuję bardzo "językowo"... *uzupełniam blog i jednocześnie piszę nowe teksty więc te dwa poprzednie zamieszczę za jakiś czas Dla dociekliwych fragment tekstu (...

Fotografia analogowa VI

Fotografia analogowa VI

Tytułem istotnego wprowadzenia - dość często w swojej pracy dostawałem projekty innych fotografów jak wzory, źródła inspiracji itd. Czasem była to prośba o trzymanie się klimatu, czasem pomysłu. Gorzej gdy chodziło o kopię 1:1. Mój stosunek do takich zleceń był zawsze...

Fotografia analogowa V

Fotografia analogowa V

Kolejna "bardzo stara" realizacja, nie wiem czy nie pierwsza dla JTT Computer. Można rzec, że od tego zaczęła się moja fotografia reklamowa. Twarde dyski komputerowe wyglądały wtedy całkiem podobnie do dzisiejszych ale pojemności trochę odbiegały. Nasz  firmowy miał...

Fotografia analogowa IV

Fotografia analogowa IV

Po ostatnim hardcorowym opisie będzie dzisiaj lajtowo. Poniższa realizacja też wykorzystywała możliwości kamery LF (a dokładniej aparatu na ławie optycznej) choć nie jest to tutaj podstawowe. Płaszczyzna ostrości została tutaj ustawiona równolegle do osi maszynki...

Fotografia analogowa III

Fotografia analogowa III

Kolejna przedkomputerowa realizacja - z 1993 lub 1994 roku. Na początek cała seria. Zacznę od koncepcji i wyjaśnienia tego co jest na zdjęciu. Otóż dawniejsze kineskopowe monitory emitowały szkodliwe promieniowanie niekorzystne dla pracujących. Ramka z odpowiednim...

Fotografia analogowa II

Fotografia analogowa II

W pierwszym tekście o fotografii analogowej (a dokładniej mówiąc analogowej wielkoformatowej - LF) napisałem o możliwości kształtowania płaszczyzny ostrości w tych konstrukcjach. Dzisiaj napiszę o czymś co nazywało się montażem optycznym lub mulitiekspozycją. Otóż...

Fotografia analogowa I

Fotografia analogowa I

Problem wielkości W zasadzie nie myślałem o pokazywaniu tych prac. Raz, że to reklama a nie advertorial a dwa, że są to fotografie bardzo stare, dosłownie z pierwszych lat mojej zawodowej działalności - czyli tak 1994 rok. Impulsem do publikacji była rozmowa o...

Jak opowiedzieć o tematach trudnych do opowiedzenia

Jak opowiedzieć o tematach trudnych do opowiedzenia

Jak opowiedzieć o tematach trudnych do opowiedzenia (a przy okazji ruch, światło i aranżacja na przykładzie paru zdjęć) Ruch, w martwej fotografii jaką się przeważnie zajmuję, jest jednym z ważniejszych problemów. Jak ożywić martwą materię tak aby coś opowiedziały,...

Jak budować mocne wizualnie obrazy cz1

Jak budować mocne wizualnie obrazy cz1

To kolejny tekst, który powstał na potrzeby dyskusji na portalu Nikoniarze. Jeśliby ktoś miał ochotę zadać pytania, wyrazić zdanie odrębne to może się tam zalogować i uczestniczyć w"debacie". Jak projektować interesujące wizualnie zdjęcia   Na początek przypomnę,...

Tworzenie serii – między constansem a zmiennością

Tworzenie serii – między constansem a zmiennością

Jak SM zmieniają fotografię użytkową i dlaczego Takie zdjęcie jeszcze z 5 lat temu nie przyszłoby nam do głowy. W dobie oglądania świata przez ekran telefonu i umieszczania tego na fejsie inspiracja jest raczej oczywista. Poza tym "nowatorskim" ujęciem zwróciłbym...

Rozdzielność oświetlenia

Rozdzielność oświetlenia

Ten tekst powstał jako odpowiedź w dyskusji na forum fotograficznym. Pytanie o tło jest tak naprawdę pytaniem o filozofię świecenia. Dla mnie kwestią fundamentalną jest maksymalne rozdzielenie funkcji świateł na planie tak aby maksymalnie dowolnie wpływać na jedną...

Torebki nie dla fotografa

Torebki nie dla fotografa

Torebki nie dla fotografa Kolejny Zdziś dał nam lekki wycisk, szczególnie, że nie byłem na to przygotowany. Tematem była grupa torebek, którą należało dobrze pokazać (tzn wszystko mniej więcej równoważne). Wytyczne dotyczyły formatu (pion) i niebieskiego tła....

Fotografia jako proces czII

Fotografia jako proces czII

Powróćmy do metodologii wykonania fotografii: idea >>wytyczne formalne>>plan realizacyjny>>perspektywa>>plan zdjęciowy>>oświetlenie>>zdjęcie (najlepiej już dobre)>>ewentualne pętle zwrotne>>zdjęcie...

Wycisnąć zdjęcie i o fotografowaniu jako procesie

Wycisnąć zdjęcie i o fotografowaniu jako procesie

Wycisnąć zdjęcie i o fotografowaniu jako procesie Wycisnąć fotę Sytuacja wyjściowa - dostajecie dwa mniej więcej takie przedmioty (mniejszy i większy) i dyspozycję: - będziemy pisali o multitoolach, zrób nam taki pojedynek tych dwóch scyzoryków. Materiał będzie o...

Kompozycja dla Carlosa

Kompozycja dla Carlosa

Tekst powstał "na zamówienie" Carlosa. Zagadnienie kompozycji w fotografii jest dość starannie omijane - z reguły umieszcza się zasadę złotych punktów (lub podobną trójpodziału) i w ten sposób jest po temacie. Zdecydowanie lepiej byłoby napisać - nie mam nic do...

Ostra praca na siłce

Ostra praca na siłce

Dzisiejszy Zdziś (jeszcze ciepły) to bardzo ciekawa realizacja i to na paru poziomach. Na początku będzie trochę gadania ale to tło jest ważne. Zaczęło się od dyskusji na temat fotografowania ciuchów w formie zaanimowanych sylwetek. Zdaliśmy sobie sprawę , że ta...

Ciucholand IV. Myślenie w cenie

Ciucholand IV. Myślenie w cenie

Ciucholand IV. Myślenie w (zdjęcia) cenie  Ta część będzie w opozycji do trzech poprzednich wzorów fotografowania. Tam zinwentaryzowałem takie dość rutynowe rozwiązania. Trzeba mieć świadomość, że czasem (a nawet przeważnie) fotografia ma coś pokazać. Tym czymś jest...

Ciucholand III. Pantha Rhei

Ciucholand III. Pantha Rhei

Panta Rhei Zbliżając się powoli z tymi nieszczęsnymi ciuchami do finału chciałbym zająć się teraz pojedynczymi ciuchami także w kontekście upływu czasu. Na początek dwie foty z przed 10 lat. Wbrew pozorom nie są to ps-owe montaże (choć wydawałoby się, że są wykonane...

O rozwiązywaniu problemów podczas realizacji zdjęć.

O rozwiązywaniu problemów podczas realizacji zdjęć.

O rozwiązywaniu problemów podczas realizacji zdjęć.   Na stronie wyglądało to tak.   Szkic od Maćka obejmował zarys przedmiotów. Pod szklanym słojem narysowany był zapalony palnik, w słoju napis rosół, do tego lecące do słoja warzywa i plusk plus reszta...

Ciucholand II. Wystawa sklepowa i układanki

Ciucholand II. Wystawa sklepowa i układanki

Wystawa sklepowa i układanki Następnym punktem wyjścia i inspiracji może być witryna sklepowa. W najprostszym ujęciu to po prostu ubrany manekin. Wierzcie mi takich zdjęć nie chcielibyście robić! Dla takich realizacji ukuliśmy ze stylistką określenie "sztywniaki". -...

Ciucholand I. Faza wstępna, dojrzała i śmierć produktu

Ciucholand I. Faza wstępna, dojrzała i śmierć produktu

Faza wstępna, dojrzała i śmierć produktu Na przykładzie jednego z moich stałych tematów spróbuję Wam opowiedzieć o wpływie czasu na pracę fotografa. Myślę, że to bardzo dokładnie pokażę czym różni się advertorial od "klasycznej" fotografii katalogowo-reklamowej. A w...

Lodowe Klimaty

Lodowe Klimaty

Ponieważ udało mi się zrobić kiedyś parę zdjęć z lodem to niejako "z automatu" dostaję takie realizację. Nie zdziwiło mnie więc jak moja producentka powiedziała: - będą do zrobienia zdjęcia z częściami rowerowymi w lodzie do tekstu o tym by nie odstawiać roweru na...

Na początek robótki ręczne – czyli cierpliwość wskazana.

Na początek robótki ręczne – czyli cierpliwość wskazana.

Fotografia wydaje się taką szybką dziedziną gdzie szast-prast i jest. Czasem słyszę -niech Pan cyknie fotkę. I powiem szczerze - strasznie mnie to irytuje. Dlatego w kolejnych tekstach spróbujemy się przyjrzeć jak to jest z tym szast-prast. Pierwsze dwie edytorialowe...