Smaki Dolnego Śląska – dlaczego tak?

 

Część kulinarna – to projekt jest najważniejszy

Pamiętam, że gdy proponowałem fotografię na „nieskończenie wielkim” talerzu, bez jakichkolwiek dodatkowych elementów to zostało to przyjęte z niedowierzaniem. Czy tak da się? Sesja próbna szybko przekonała kapitułę Smaków do tej koncepcji. Nie chodziło tutaj o bycie oryginalnym na siłę. Przede wszystkim ta konwencja umożliwiła zdjęciom stać się składnikiem projektu. W fotografii kulinarnej dominuje podejście „ramkologiczne” – czyli prostokąt obrazka i szpalta obok. Tymczasem to projekt jest najważniejszy, on decyduje o charakterze o wyrazie całości. Rustykalny projekt to rustykalna kuchnia. Ważny też był szacunek do pracy kucharza – w czasach gdy ukrywa się ją poprzez minimalne strefy ostrości  – tutaj została ona podana na tacy. Były jeszcze dwa czynniki – chęć minimalizacji kosztów aranżacji i ujednolicenia wizualnego, mimo wielu autorów dań, całości.

Producenci żywności – człowiek zamiast pudełek

Druga część książki miała być o producentach „zdrowej żywności”. Zamiast pokazywania opakowań, które prawdę powiedziawszy nie mają szans w konfrontacji z osiągnięciami mega koncernów żywnościowych, zaproponowałem ludzi. A dokładniej ludzi zadowolonych i szczęśliwych z tego co robią. Ich pasja jest najlepszą gwarancją jakości.

Kucharz – więcej jak mistrz

Konsekwentnie – tu też człowiek jest najważniejszy! I nie tylko, w kuchni.

Dolny Śląsk – cudowne miejsce gdzie wszystko się zaczyna

Związek jest następujący: piękne miejsce>znakomici producenci żywności>mistrzowie kucharscy>dzieła kulinarne. A jeszcze w tle nie zapominamy o naukowcach i rekonstruktorach historycznych

 

——————————————————————

Nieformalna strona (tylko dla wtajemniczonych) zawierająca zdjęcia wykonane na potrzeby tworzonego Albumu – Smaki Dolnego Śląska. Strona ma ułatwić przygotowanie się do sesji a także pozwala ocenić wygląd powstałych na nich zdjęć. Proszę o nierozpowszechnianie linku i nie kopiowanie zawartości

1. Wygląd książki – rozkładówka 21 x 42 cm

Zawartość – zdjęcie na białym tle, portret kucharza, zdjęcie restauracji, receptura

2. Zrealizowane zdjęcia w restauracjach.

3. Przygotowanie potraw do zdjęć

Jak Państwo widzą w przyjętej konwencji nie ma operowania ostrościami, bogatą stylizacją czy elementami odwracającymi uwagę od potrawy. Nie ma nawet talerzy. Jest tylko i wyłącznie praca kucharza. Czyli to co najważniejsze. Taki ascetyzm wymaga szczególnej staranności przy projektowaniu wyglądu potrawy i jej realizacji. Mamy już pierwszych 40 potraw  i wszystkie wyglądają satysfakcjonująco dobrze. Aby osiągnąć dobry efekt należy dobrze przygotować się do sesji. Przy tej dokładności pokazania każde wgniecenie w owocach czy warzywach, postrzępienie liści jest doskonale widoczne. Każdy element należy starannie położyć.

Przygotowanie planu zdjęciowego
– potrawę aranżujemy na białym błyszczącym, idealnie wymytym kaflu 60 x 60 cm przywiezionym przez fotografa
– kafel położony jest na dwóch skrzynkach (np po Coli), które proszę przygotować. Tworzy to niski stolik do zdjęć
– potrzebne jest miejsce do fotografowania o szerokości 2,5 m i długości 5,0 m z dostępem do prądu
– ze względów organizacyjnych sesja może odbyć się blisko kuchni

Poniżej jest szablon ułatwiający projektowanie potrawy. Tylna 1/3 część kafla jest pusta. Główna część potrawy powinna wypełniać zakreślony trapez. Drobniejsze elementy takie jak małe listki, kiełki,  przyprawy, okruchy, płyny mogą znaleźć się wokół trapezu.

Wskazane elementy potrawy
– niższe, o błyszczącej górnej powierzchni, bryły
– pożądane jest użycie różnego rodzaju płynów, sosów, wody – jako uzupełnienia dla głównych składników potrawy
– użycia drobnych elementów – przypraw, nasion, drobnych liści, łodyżek (wszystko w idealnym stanie), używanych jako swoistej tekstury obrazowej
– jak zwykle wskazane są kontrasty kolorowych składników dań

Kompozycja
– w porównaniu do talerza to zupełnie inna bajka, lekko licząc można pozwolić sobie na aranżowanie 2x większej powierzchni, daje to efekt „bogactwa”
– kompozycja jest zamknięta (otoczona bielą) ale wspomniane drobne elementy mogą wybiegać daleko w tył i na boki
– wskazany jest wyrazisty pomysł na całość
– zasadniczo komponujemy obszar wewnętrznego trapezu (fotografia szablonu) położonego bliżej przedniej krawędzi obrazu
– krople płynów, sosu najlepiej jest nakładać kroplomierzem z niewielkiej wysokości aby były jak najgrubsze
– analizując dotychczasowe prace mam przekonanie, ze sprawdzają się kompozycje które łatwo byłoby naszkicować połączone w wizualną całość. Warto dokonać analizy prac innych i zastanowić się, które i dlaczego szczególnie dobrze przemawiają

Zdjęcie Kucharza i sali restauracyjnej
– Jako dodatkowe w publikacji będą użyte niewielkie (wielkości dowodowej) fotografie Kucharza i sali. Pierwsze wykonamy podczas sesji – drugie zakładamy, że dostaniemy do wykorzystania

 

4. Rekonstrukcje, producenci i sieć sprzedaży

Najcenniejsze są zdjęcia opowiadające „historię” i z udziałem ludzi. Proszę przemyśleć miejsce oraz to co chcielibyśmy powiedzieć. ważne jest wszystko:  miejsce, produkt i oczywiście ludzie go tworzący.

Uzdrowiska, krajobrazy, pola, zwierzątka, architektura

Do wykorzystania w części wstępnej.

Pozdrawiam i do spotkania na sesji

Wiesiek Jurewicz